Yoga

Om thuis te komen in jezelf en jezelf opnieuw te ont-moeten

Binnen het yogacentrum worden diverse yogavormen door zes professionele yogadocenten gegeven. Er wordt een diversiteit aan yogavormen, cursussen en lessen aangeboden met ieder een eigen focus en doelgroep. Ook worden er combinatielessen gegeven waarin meerdere yogavormen aan bod komen. Tevens is er binnen de lessen aandacht voor onder andere yogafilosofie, prana (adem- en levensenergie) en meridianen, pranayama (ademtechnieken), meditatie en Yoga Nidra.

Bij Yogacentrum Eemland worden zowel vloeiende, meer statische als dynamische lessen aangeboden, waarbij de yogalessen staan voor intensief, ontspannend, verstillend, verdiepend, bewust en voedend. Om thuis te komen in jezelf en jezelf opnieuw te ont-moeten.

De lessen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde beoefenaars, voor jong en oud.

De duif; kapotasana, yogahouding

Hatha yoga

Binnen de Hatha yoga staat het leren beheersen van lichaam en adem centraal. De naam Hatha komt voort uit de samenstelling van de Sanskriet-woorden ha (zon) en tha (maan). De zon staat onder meer voor kracht en actie, de maan onder anderen voor verstilling en verinnerlijking. De Hatha yoga brengt deze tegengestelde energieën samen. Het zon-element staat voor het uitvoeren van de asana’s (yogahoudingen). Het maan-element ontstaat door de concentratie op de adem en adem naar punten in het lichaam te brengen, waardoor bewustzijn en verbinding ontstaat.

Binnen de yogalessen wordt door de docent wel uitleg gegeven hoe je een asana uitvoert, maar er wordt niet (direct) gecorrigeerd (niet met woorden en docent loopt ook niet rond om houdingen te verbeteren). Vanuit de Hatha yoga bestaat de zienswijze dat “goed en fout” thema’s zijn van het ego. En bij het beoefenen van de Hatha yoga probeer je daar juist bewust van los te komen. Je gedachten los te laten. Toeschouwer te zijn en tevreden te zijn met hoe het nu, op dit moment, is.

Docenten: Irma Koelstra
Lesdagen: woensdag

yogapose
Spreid voorover, yogapose

Saswitha (hatha) yoga

Saswitha Yoga is een vorm van hatha yoga waarbij eenheid van lichaam, bewustzijn en adem centraal staan. De adem de verbinding vormt tussen ons lichaam en het denken. Misschien herken je het wel: een hoge oppervlakkige adem tezamen met een onrustig en drukke geest (denken) en een gespannen lichaam. Als het lichaam zich ontspant, komt de adem en het denken meer tot rust. Zo ook zal het lichaam en het denken positief volgen op het verdiepen van de adem.

Saswitha hatha yoga richt zich bewust op deze drie-eenheid lichaam-adem-geest. In de les worden fysieke oefeningen afgewisseld met adem- en meditatieve oefeningen. Fysiek worden dynamische oefeningen ingezet als voorbereiding op de meer statische houdingen. Daarnaast is er gedurende de les een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. Alle bewegingsmogelijkheden van de wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke fysieke oefening zoeken we naar het juiste evenwicht tussen ontspanning, souplesse en kracht. Ook worden meer vloeiende series uitgevoerd om lichaam, adem en het denken te verbinden. De oefeningen variëren van subtiel tot meer inspannend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden.

De adem is gedurende de gehele les de dragende kracht achter elke beweging en elke oefening. Ook komen er specifieke ademoefeningen (pranayama’s) aan bod, evenals mindfulness, concentratie en meditatie. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling van binnenuit. Hiermee komen zowel lichaam, adem en het denken gedurende de les tot ontspanning, verdieping en rust. Van waaruit je een diepe eindontspanning kunt ervaren, in verbinding met jezelf. Bewust van wie je werkelijk, ten diepste bent.

Docenten: Ellen Geljon & Guusje Chabot
Lesdagen: dinsdag, donderdag en vrijdag

Dynamic Flow yoga

In deze les werken we met series van houdingen, waarbij we vloeiend van de ene houding naar de andere bewegen (behalve gedurende de lessen waarin we meer de techniek van houdingen uitdiepen). Iedere houding is gelinked aan de volgende. Zo ontstaat een serie die het lichaam opwarmt en het helpt om het lichaam te openen en afvalstoffen los te laten.Binnen de serie wordt de kracht van het lichaam opgebouwd en aangesproken. De dynamische “flow” in deze vorm helpt de basiskracht in het lichaam te versterken. Tevens wordt het lichaam soepeler. Verder wordt er heel bewust gewerkt met de adem. De adem verbindt het lichaam met het diepste gedeelte van de geest. Een lange en diepe adem brengt de geest tot rust en creëert ruimte en stilte om je te kunnen focussen en gewaar te kunnen zijn van wat zich aandient. Gedachten komen tot rust en elke beweging vloeit zacht en gecontroleerd van houding naar houding. Zo kan de beoefening een bewegende meditatie worden.

Docenten: Thirza van de Hoef
Lesdagen: dinsdagavond

yogapose, balanshouding
De boot; yogapose Paripurna Navasana

Yogadem

Yogadem is een unieke yogavorm waarbij verschillende yogavormen samenkomen, aangevuld met ademtechnieken (pranayama), natuurgeneeskundige kennis van het menselijk lichaam (o.a. meridianen) en energiecentra in je lichaam (chakra’s), handgebaren (mudra’s), positieve affirmaties, visualisaties en meditaties.

In deze yogavorm wisselen krachtige reeksen van houdingen die vloeiend en toch dynamisch uitgevoerd worden (elementen uit Dru yoga) zich af met statische en rustige elementen uit de hatha yoga, Do-in yoga en Yin yoga. Hierdoor is het een effectieve manier om stress te verminderen, chakra’s in balans te brengen, meridianen (energiebanen van de organen die lopen over het lichaam) te volgen en op te rekken, de adem te verkennen en in te zetten op weg naar meer innerlijke verbinding en het hoofd tot rust te brengen. Met als resultaat acceptatie van de eigen (lichaams)waarheid en grenzen en alles wat er in het nu is, rust in lichaam en geest en innerlijke verbinding met wie je diep van binnen daadwerkelijk bent.

Docenten: Janine van der Linden
Lesdagen: maandag en dinsdag

Zwangerschapsyoga; kathouding variant

Zwangerschapsyoga cursus

In de zwangerschapsyogalessen is de yoga aangepast aan de zwangere vrouw. Delen van het lichaam die tijdens de zwangerschap zwaarder worden belast, zoals benen, rug en bekken, krijgen extra aandacht.
Je oefent houdingen en ademtechnieken om te ervaren waar je kracht zit en om je op elk gewenst moment te kunnen ontspannen. Verder is er in de lessen aandacht voor houdingen en speciale ademtechnieken die je kunt gebruiken tijdens de bevalling. De lessen zijn zowel intensief als ontspannen en helpen je om dichter bij je eigen intuïtie te komen.

De lessen zijn geschikt voor zowel beginnende als ervaren yoga beoefenaars.

Lees hier meer over de opzet en inhoud, de startdata en de kosten van de cursus zwangerschapsyoga.

Docenten: Guusje Chabot
Lesdagen: donderdagavond

Back in shape yoga

Heb je lange tijd niet of weinig beweging gehad en wil je actief werken aan fit en gezond zijn? Of ben je bevallen en wil je terug in vorm komen? Dan is deze les iets voor jou!

De les is gericht op een actief herstel en opbouw van je lichaam in kracht en souplesse. De oefeningen worden zorgvuldig opgebouwd. Speciale aandacht gaat uit naar het bekken, de bekkenbodem en de buik- en rugspieren.

De oefeningen zijn er op gericht:

  • de helende kracht van de adem te gebruiken;
  • de kracht van je lichaam op te bouwen;
  • de souplesse van je lichaam te vergroten;
  • je lichaamsgevoel te (her)vinden;

Je leert je lichaam beter kennen, beheersen en erop vertrouwen.

Docenten: Guusje Chabot
Lesdagen: Wordt momenteel niet aangeboden

Zijwaartse spreidzit, yogahouding
Yogatorsie, Yogacentrum Eemland

Rug & nek yoga

Heb je last van een gevoelige of pijnlijke rug, schouders en/of nek? Of ben je herstellende van een blessure of operatie? Dan is deze yogales misschien wel iets voor jou.

Deze yogales is een gespecialiseerde les voor mensen die rug-, schouders en/of nekklachten hebben of herstellende zijn van een blessure of operatie en van huisarts en/of fysiotherapeut weer mogen starten met een rustige bewegingsvorm.  De yogales is gericht op een rustige vorm van yoga (yoga light versie) waarbij je de bewegingsruimte van jouw lichaam, wervelkolom, schouders en nek op een zorgvuldige en gecontroleerde manier kunt (her)ontdekken en tegelijkertijd de bespiering van het corset (rug-, buik- en bekkenbodemspieren) langzaam weer kunt opbouwen.

De oefeningen zijn er op gericht:

  • je lichaamsgevoel en -vertrouwen te (her)vinden;
  • de kracht van het onderlichaam te herwinnen (buik-, rug- en bekkenbodemspieren);
  • flexibiliteit van wervelkolom en lichaam te verkennen en op te bouwen;
  • de helende kracht van de adem te gebruiken;
  • het lichaam te ontspannen;
  • de adem tot rust te brengen en
  • het denken te verstillen.

Docenten: Ellen Geljon
Lesdagen: donderdagavond en vrijdagmorgen